.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رکود طولاني در بازار برنج گيلان

فروشندگان برنج در رشت مي گويند: رکود طولاني و بي سابقه در بازار برنج محلي استان گيلان فروش اين محصول مهم را با مشکل مواجه کرده است .

به گزارش شمال نیوز به نقل از گیل نیوز ، به گفته اين فروشندگان مدتي است که بازار برنج هاي توليد داخلي راکد و از خريداران آن کاسته شده ولي تقاضا براي خريد برنج هاي خارجي در استاني که توليد کننده بيشترين و مرغوبترين برنج کشور محسوب مي شود روبه افزايش است .
اين درحالي است که با شروع فصل شاليکاري بخصوص نشاء کاري در استان هاي برنج خيز شمال کشور ، يکي از مشکلات شاليکاران نياز شديد به نقدينگي براي ادامه کشت است که هنوز بخشي از برنج آنان در گيلان در دست شاليکاران باقي مانده و حاصل دسترنج سال گذشته اين شاليکاران تاکنون بفروش نرسيده است .
يک فروشنده عمده برنج در بازار رشت گفت : پس از جهش بي سابقه درافزايش قيمت برنج در سال گذشته ، از آن تاريخ تاکنون رکود بي سابقه در بازار برنج هاي داخلي در اين استان حاکم شده است .
"محمدرضا آزموده "قيمت فعلي برنج داخلي را در شرايط کنوني مناسب دانست و افزود : اگر برنج خريدار داشته باشد اين قيمت هم براي کشاورز و هم براي حق العمکار و هم براي فروشنده مي تواند خوب و مناسب باشد .
وي قيمت هر کيلوگرم برنج هاشمي را در عمده فروشي 20تا 23هزار ريال ذکر کرد و اظهار داشت: قيمت اين مقدار برنج در سال گذشته در همين زمان 35هزار ريال بود .
وي افزود: بهاي هر کيلوگرم برنج علي کاظمي هم اکنون در بازار هاي گيلان 21تا 22هزار ريال و خزر نيز 15هزار تا 16هزار ريال است .
يک فروشنده ديگر نيز متذکر شد : برنج توليد داخلي خريدار زيادي ندارد در عوض اشتياق براي خريد برنج خارجي وجود دارد .
" محمدرضا رضوي" اظهارداشت :با اينکه قيمت برنج توليد داخلي و خارجي برخلاف سال هاي گذشته به هم نزديک شده است و تفاوت چنداني ندارند ولي برنج هاي خارجي خريداران بيشتري دارند.
وي قيمت برنج هاي خارجي درجه يک را 14هزار و 500 تا 17هزار ريال و درجه دو را حدود 14هزار تا 15هزار ريال ذکر کرد.
اين فروشنده عمده برنج در بازار رشت گفت :کشاورزان در حال حاضر براي کشت و کار مزرعه خود به پول نقد نياز دارند و کساني که نتوانسته اند محصول خود را تاکنون بفروشند براي کشت و کار مشکل دارند.
رييس انجمن برنج استان گيلان هم با اشاره به اينکه از زمان برداشت برنج در شهريور ماه گذشته بازار برنج بصورت رکود باقي مانده است و علت آن را واردات بي رويه برنج هاي خارجي دانست .
وي گفت : در استان هاي گيلان و مازندران کشاورزان توانسته اند حدود 50درصد محصول خود را بفروش برسانند و 20درصد هنوز بصورت شلتوک در انبار کشاورز و کارخانجات و 30درصد ديگرهم بصورت تبديل (برنج سفيد) در انبار کارخانجات و يا در منازل شاليکاران خاک مي خورند .
" غلامعلي قرباني " در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت : سعي شده است ازسوي وارد کنندگان عمده طي دو سال اخير ذائقه مصرف کننده برنج هاي داخلي به نفع برنج هاي خارجي تغيير پيدا کند و اين وارد کنندگان در بهترين زمان که کشاورزان مي خواستند محصول خود را وارد بازار کنند برنج وارداتي را وارد بازار کردند.
وي خاط رنشان کرد : برنج هاي خارجي در سال هاي 2007و 2008 ميلادي با قيمت نازلي خريداري و با سود چند برابر در کشور به خورد مصرف کننندگان ايراني داده مي شود.
وي افزود: برنج پاکستاني آن سال ها به قيمت هر تن 625 دلار که قيمت هرکيلوگرم آن با پول ايران پنج هزار ريال ، تايلندي هر تن 542دلار و قيمت هر کيلوگرم آن چهارهزار ريال و برنج سفيد درجه دو تايلندي نيز با پول ايران هر کيلوگرم دو هزار ريال خريداري شده است ولي هم اکنون اين برنج ها با قيمت چند برابر در بازارهاي داخلي فروخته مي شوند.
وي خواستار اتخاذ سياست هاي حمايتي از سوي دولت و برنامه ريزي از سوي وزارتخانه هاي جهاد کشاورزي و بازرگاني براي حمايت از برنج هاي توليد داخلي شد و گفت : در صورت ادامه روند فعلي ، برنج داخلي محکوم به نابودي خواهد بود.
وي نياز کشور به واردات برنج را 450هزار تن اعلام کرد و گفت : اين درحالي است که بيش از يک ميليون تن برنج در سال گذشته وارد کشور شده است و مرزنشينان نيز اجازه دارند به ازاي هر نفر 50کيلوگرم برنج وارد کنند .
قرباني اظهارداشت : دولت بايد برنج کشاورزان را هر کيلوگرم 35هزار ريال خريداري و با پرداخت 15هزار ريال يارانه به دست مصرف کنندگان برساند.
استان گيلان توليد کننده مرغوبترين برنج در کشور محسوب مي شود و با داشتن 238هزار هکتار مزارع شاليکاري ساليانه 40درصد برنج داخل کشور را توليد مي کند.
بازارهاي برنج فروشي گيلان از معروف ترين بازارهاي کشور بشمار مي روند که خريداران عمده نظير شرکت هاي دولتي و خصوصي نظير بانک ها و وزارتخانه ها وديگر بازارهاي داخلي کشور برنج هاي مورد نياز خود را از اين بازارها خريداري مي کردند.
فروشندگان عمده برنج در رشت همچنين معتقدند که واردات بي رويه برنج ، در اين خريداران تاثير گذار بوده و اين نوع فرشندگان خريد برنج ها ي خارجي را بر برنج هاي داخلي ترجيح مي دهند و خود را از خريد برنج در بازارهاي گيلان بي نياز مي بينن


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.069 seconds.